Red Bull: повернення на вершину

Восьмирічна гегемонія Mercedes в Формулі-1 закінчилася, а на найвищу сходинку командного заліку знову злетіла команда Red Bull, вигравши п’ятий у своїй історії Кубок конструкторів (2010, 2011, 2012, 2013, 2022).

КОМАНДА
За підсумками попередньої гонки в Японії Макс Ферстаппен достроково став чемпіоном світу, зафіксувавши вже другий титул (2021, 2022). При цьому минулого року на «формульній» вершині в командному заліку все ж залишилися «мерси», але цього сезону «бички» переконливо перемагають усіх суперників, а на перший план зазвичай виходить Макс, який здобув в США уже 33-тю особисту перемогу в Формулі-1.
Шлях до найвищої сходинки американського п’єдесталу пошани виявися досить важким, хоча на певному етапі здавалося, що нідерландський пілот дуже легко випередить усіх конкурентів. Цього відчуття точно не було в суботу, коли кваліфікацію виграв Карлос Сайнс, а Ферстаппен розташувався лише на другій сходинці стартового поля. Тоді й виникли припущення, що вже в статусі чемпіона світу лідер команди Red Bull змагається без необхідної мотивації…
Однак сам Макс спростував цю теорію, опинившись першим на фініші. Важливий крок до перемоги чинний чемпіон планети зробив на початку перегонів, коли випередив Сайнса. Іспанця при цьому спіткала більша проблема, адже в першому повороті його протаранив Джордж Расселл, який намагався випередити напарника по команді. Британець гальмував занадто пізно, тому контакту не вдалося уникнути. Стюарди визнали Джорджа винним у цьому інциденті, за що прилетів штраф – 5 секунд. Звісно, це якось дуже мало, адже Расселл фактично вибив прямого конкурента у суперечці за високі місця, однак жорсткіші покарання на першому колі не практикуються, оскільки тоді йде максимально напружена боротьба, у якій навіть невелика помилка може призвести до важких наслідків. Саме це й сталося.
Расселл під час піт-стопу відбув покарання, коли механікам довелося зачекати 5 секунд, після яких дозволялося працювати. Можна сказати, що штраф завадив британцю реально поборотися за четверту сходинку, а велике відставання від Серхіо Переса викликане тим, що незадовго до фінішу Джорджа зробив додатковий піт-стоп заради встановлення найкращого кола, що й вдалося зробити. Тому знову варто відзначити, що покарання глобально не вплинуло на перспективи пілота, а це дозволяє додатково подумати про коректність дисциплінарних правил.
Але повернемося до лідера, який спокійно їхав першим, хвилюючись тільки в моменти двох рестартів, коли на трасі з’являвся автомобіль безпеки. Макс уважно пройшов цю процедуру, не дозволивши Льюїсу Хемілтону розраховувати на результативну атаку. Однак другий та останній піт-стоп Ферстаппена на 36-му колі став справжнім жахом для гонщика, адже механіки дуже довго не могли зафіксувати переднє ліве колесо на боліді. Тому нідерландець втратив близько десяти секунд, пропустивши вперед Хемілтона.
Надалі Максу довелося надолужувати втрачене, завдяки чому ми згадали перегони в Остіні 2021 року. Тоді Льюїс ближче до фінішу наполегливо наздоганяв конкурента, однак Ферстаппен втримав першу сходинку. Тепер хлопці помінялися ролями, а також змінився розподіл сил в чемпіонати. Тогорічна кампанія показала приблизно однаковий потенціал болідів Red Bull та Mercedes, а зараз «бички» відчутно переважають «мерсів»! Тому 23 жовтня нідерландець завчасно дістав опонента, а переможний обгін стався на 50-му колі.
Новий лідер перегонів спокійно втримав «золото», а разом з цим команда Red Bull достроково гарантувала собі перемогу в Кубку конструкторів, де Ferrari вже ніяк не зможе наздогнати головного супротивника. Однак це ми на даному етапі бачимо велику перевагу «бичків», а в середині сезону, після одинадцяти Гран-прі, «червоні» лише 56 очок програвали фавориту. Та з того моменту лідер продовжував прогресувати, а італійська команда подібною динамікою не відзначилася, тому й маємо достроковий тріумф у обох заліках першості.

ВЛАСНИК
Колективна перемога в США була символічною і надзвичайно важливою для Red Bull, адже незадовго до початку суботньої кваліфікації відійшов в інший світ власник команди Дітріх Матешиць. Він починав свій бізнес-шлях ще в середині 80-х, коли була створена відома компанія з виробництва енергетичних напоїв Red Bull, що дозволила Дітріху поступово стати найбагатшою людиною Австрії, а його статки за найсвіжішими підрахунками становили 27 мільярдів доларів.
Володіючи такими ресурсами, Матешиць активно вкладав гроші в спорт, тому ми зараз знаємо відомі футбольні клуби – австрійський «Зальцбург» та німецький «Лейпциг», спонсором яких давненько став Red Bull. Були інтереси Дітріха й в інших видах спорту, а в Формулу-1 він повноцінно ввійшов у 2004 році, коли придбав команду Jaguar Racing, яка пізніше трансформувалася в Red Bull. Також Матешиць взяв менш імениту Minardi, що привело до створення команди Toro Rosso, а тепер вона називається AlphaTauri.
Фактично шести років напруженої роботи вистачило, аби «формульна» команда Red Bull виграла Кубок конструкторів, перебуваючи на вершині чотири роки (2010– 2013), а головним пілотом тоді був Себастьян Феттель. Однак він став лише надводною частиною айсберга, а тіньовими героями вважалися: безпосередньо Матешиць, керівник команди Крістіан Хорнер, один з найуспішніших інженерів в історії автоспорту Едріан Ньюї та директор академії Гельмут Марко, який пізніше став консультантом команди. Саме з академії Red Bull свого часу вийшов Ферстаппен, якому на даному етапі вдалося стати головною зіркою Формули-1.

ПРОТЕСТ
Також треба відзначити, що представлений протокол гонки в штаті Техас може змінитися, бо в четвер, 27 жовтня, буде розглянуто протест команди Alpine! Що ж сталося? На 22-му колі Фернандо Алонсо рішуче атакував Ленса Стролла, який в останній момент різко змінив траєкторію руху, що привело до жорсткого зіткнення на швидкості близько 300 км/год. За результатами аварії канадський пілот припинив гонку, а іспанець, болід якого ледь не злетів, відбувся переляком та легкими пошкодженнями техніки.
Алонсо при цьому примудрився фінішувати на високому сьомому місці, однак після фінішу протест подала команда Haas, відзначивши, що через кілька кіл після аварії Фернандо мимоволі втратив праве дзеркало заднього виду. Ймовірно, воно постраждало після контакту з болідом Стролла, а відлетіло трохи пізніше, коли свою справу зробили вібрації. Представники Haas говорили про те, що в Формулі-1 заборонено їхати, якщо певні елементи машини пошкоджені, що може становити загрозу для інших пілотів…
Дирекція гонки врахувала цей фактор, нагородивши іспанця відчутним штрафом – 30 секунд, тому в протоколі Гран-прі США він перейшов на п’ятнадцяту сходинку. Однак Alpine не погодилася з таким вердиктом, вказуючи на те, що після згаданої аварії команда та безпосередньо пілот не отримували вказівки щодо проблем з машиною. А це говорить про те, що ніхто не знав про проблеми з дзеркалом, тому штраф вважається безпідставним. Побачимо, чим звершиться протест французької команди, а у нас до завершення сезону залишилося провести лише три етапи: Мексика (28–30 жовтня), Бразилія (11–13 листопада), Абу-Дабі (18–20 листопада).

Савелій СТУС

19-й етап. Гран-прі США
Остін. Автодром «Америка». 21–23.10.2022
Довжина траси – 308,405 км (56 кіл по 5,513 км)

Гонка
1 (2). Макс Ферстаппен (Нідерланди, Red Bull) 1:42.11,687
2 (3). Льюїс Хемілтон (Великобританія, Mercedes) +5,023
3 (12). Шарль Леклер (Монако, Ferrari) +7,501
4 (9). Серхіо Перес (Мексика, Red Bull) +8,293
5 (4). Джордж Расселл (Великобританія, Mercedes) +44,815
6 (6). Ландо Норріс (Великобританія, McLaren) +53,785
7 (10). Себастьян Феттель (Німеччина, Aston Martin) +1.05,354
8 (13). Кевін Магнуссен (Данія, Haas) +1.05,834
9 (19). Юкі Цунода (Японія, AlphaTauri) +1.10,919
10 (20). Естебан Окон (Франція, Alpine) +1.12,875
11 (18). Чжоу Гуаньюй (Китай, Alfa Romeo) +1.16,164
12 (8). Александр Албон (Таїланд, Williams) +1.20,057
13 (11). П’єр Гаслі (Франція, AlphaTauri) +1.21,763
14 (16). Мік Шумахер (Німеччина, Haas) +1.24,490
15 (14). Фернандо Алонсо (Іспанія, Alpine) +1.25,078
16 (15). Даніель Ріккардо (Австралія, McLaren) +1.30,487
17 (17). Ніколас Латіфі (Канада, Williams) +1.43,588
НФ (5). Ленс Стролл (Канада, Aston Martin) аварія (22-е коло)
НФ (7). Валттері Боттас (Фінляндія, Alfa Romeo) аварія (17-е коло)
НФ (1). Карлос Сайнс (Іспанія, Ferrari) аварія (1-е коло)
Примітка. В дужках вказано стартову позицію – за підсумками кваліфікації.

Найшвидше коло: Расселл (+1 очко) – 1.38,788 (56-е коло, с/ш – 201 км/год).

Кубок пілотів
1. Ферстаппен (Red Bull) 391
2. Леклер (Ferrari) 267
3. Перес (Red Bull) 265
4. Расселл (Mercedes) 218
5. Сайнс (Ferrari) 202
6. Хемілтон (Mercedes) 198
7. Норріс (McLaren) 109
8. Окон (Alpine) 79
9. Алонсо (Alpine) 65
10. Боттас (Alfa Romeo) 46
11. Феттель (Aston Martin) 38
12. Ріккардо (McLaren) 29
13. Магнуссен (Haas) 26
14. Гаслі (AlphaTauri) 23
15. Стролл (Aston Martin) 13
16. Цунода (AlphaTauri) 13
17. Шумахер (Haas) 12
18. Чжоу (Alfa Romeo) 6
19. Албон (Williams) 4
20. Латіфі (Williams) 2
21. Де Вріс (Williams) 2
22. Хюлкенберг (Aston Martin) 0

Кубок конструкторів
1. Red Bull 656
2. Ferrari 469
3. Mercedes 416
4. Alpine 144
5. McLaren 138
6. Alfa Romeo 52
7. Aston Martin 51
8. Haas 38
9. AlphaTauri 36
10. Williams 8