Регламентні нюанси

Етап Формули-1 на легендарному італійському автодромі завершився звичною перемогою Макса Ферстаппена, однак певні цікаві моменти в Монці вдалося відстежити.

Основний відрізок змагальної сесії минулого тижня починався з уже наявною інформацією про численні штрафні санкції. Одразу дев’ять пілотів знали, що втратять позиції на стартовій решітці, що було пов’язано з нерегламентованою заміною елементів силової установки. Насправді команди можуть змінювати деталі та вузли на болідах, але їх кількість жорстко обмежена. Лише за неймовірним збігом обставин можна пройти увесь сезон з тим набором елементів силової установки, що дозволені технічним регламентом. Зазвичай же доводиться оновлювати машину частіше, що й призводить до санкцій.
Немає сумнівів, що функціонери Формули-1 усе це розуміють, однак обмеження все одно діють, а направлені вони на створення додаткової інтриги. Звісно, це штучний процес, але вболівальники автоспорту не проти цього, адже краще штучна інтрига, аніж її відсутність. До того ж в такій ситуації не порушується спортивний принцип, адже усі команди знаходяться в однакових умовах. Штрафи дозволяють побачити фаворитів першості не лише на перших місцях, а й значно глибше, коли авторитетним пілотам доводиться випереджати багатьох конкурентів, створюючи додаткові елементи експресії на тому чи іншому етапі.
Переважно ці нюанси нагадують про себе у другій частині сезону, коли командам доводиться використовувати більше елементів силової установки, аніж дозволено, тому зараз якраз той період, коли штрафи ми будемо бачити регулярно. В Італії дев’ять пілотів завчасно знали, що втратять позиції на старті. Карлос Сайнс, Льюїс Хемілтон та Юкі Цунода розуміли, що навіть при ідеальній кваліфікації будуть починати недільну гонку останніми. Валттері Боттас, Кевін Магнуссен та Мік Шумахер повинні були втратити по 15 позицій, Серхіо Перес – 10, Естебан Окон та Ферстаппен – по 5.
Шарлю Леклеру вдалося уникнути штрафних проблем, однак монегаск все одно не зміг опинитися на першому місці в підсумковому протоколі, а виграв гонку Макс. Керівники Ferrari відверто перестаралися з оригінальністю, зробивши акцент на двох піт-стопах, хоча на автодромі «Монца» хорошою традицією вважається один візит до механіків. «Червоні» планували, що Шарль, коли на останній відрізок візьме швидку гуму soft, зможе випередити Ферстаппена, який на той момент планував перебувати на повільнішій і зношеній гумі medium…
Саме так і сталося, коли на 33-му колі лідер Ferrari зробив другий піт-стоп, а нідерландський пілот потенційно єдиний раз змінив колеса на 25-му колі. На той момент між фаворитами першості було близько 20 секунд, тому Леклер повинен був відігравати на кожному колі по одній секунді, аби сподіватися на контактну боротьбу ближче до фінішу. Але досить швидко прийшло розуміння того, що Шарль їде швидше, але відігравати вдавалося значно менше, ніж планувалося, тобто монегаск на кожному колі з’їдав лише 0,2 чи 0,3 секунди.
Шансом для Леклера стала вимушена зупинка на 46-му колі Даніеля Ріккардо, у якого відмовив мотор, після чого на трасі з’явилася машина безпеки, що звело до мінімуму усі відставання. Зрозуміло, що Ферстаппен та Леклер миттєво поїхали до механіків, де взяли свіжу гуму soft, тому в цьому плані ніхто не мав переваги. Але рестарт – це непередбачувана штука, коли будь-хто може припуститися помилки… На жаль, рестарт залишився в теорії, оскільки фінішувати пілотам довелося за автомобілем безпеки – без реальної боротьби.
Чому так сталося? Бо працівники траси не змогли перевести болід McLaren на нейтральну передачу, тому штовхати агрегат в сторону безпечної зони не було можливості. Довелося чекати евакуатор, який досить довго їхав до місця зупинки Ріккардо… Лише не 51-му колі машину Даніеля вдалося прибрати, однак тут довелося згадати про спортивний регламент, а там написано, що спочатку в одне коло лідерами повинні повернутися усі машини, потім треба проїхати ще одна коло з автомобілем безпеки, а вже після цього є можливість анонсувати рестарт. Зрозуміло, що дистанції для цих процедурних моментів не вистачило, тому ніякої боротьби та інтриги на фініші не було.
Чи була можливість обійти правила, аби бездушний закон відійшов в сторону, а на перший план вийшов спортивний принцип? Теоретично був технічний шанс хоча б одне бойове коло надати пілотам… Але директори гонки Нільс Віттіх та Едуарду Фрейташ не захотіли відходити від регламенту, адже усі бачили приклад минулого року, коли тодішній директор Майкл Масі, порушивши закон, дозволив пілотам проїхати одне активне коло на останньому етапі сезону в Абу-Дабі. Саме цим тоді скористався Ферстаппен, аби випередити Льюїса Хемілтона, результатом чого став чемпіонський титул Макса. Керівники команди Mercedes після цього в ультимативній формі вимагали звільнення Масі, що й було зроблено. Тому, тримаючи в голові згаданий інцидент 2021 року, надалі ми бачитимемо лише суворий регламент, який у подібних ситуаціях буде вбивати інтригу та спортивну складову, а залишиться лише бездушний фініш за автомобілем безпеки…
Окремо треба відзначити дебют у Формулі-1 Ніка Де Вріса, якому на слабенькій машині Williams вдалося потрапити в очкову зону – топ-10. Але молодий нідерландець лише в одній гонці займав місце Александра Албона, який повернеться зовсім скоро, адже лікарі встигли вирішити проблеми пілота з апендицитом. Наступний етап прийме Сінгапур (30 вересня – 2 жовтня), де Ферстаппен отримає можливість здобути вже шосту перемогу поспіль.

Савелій СТУС

16-й етап. Гран-прі Італії
Монца. Автодром «Монца». 09–11.09.2022
Довжина траси – 306,720 км (53 кола по 5,793 км)

Гонка
1 (7). Макс Ферстаппен (Нідерланди, Red Bull) 1:20.27,511
2 (1). Шарль Леклер (Монако, Ferrari) +2,446
3 (2). Джордж Расселл (Великобританія, Mercedes) +3,405
4 (18). Карлос Сайнс (Іспанія, Ferrari) +5,061
5 (19). Льюїс Хемілтон (Великобританія, Mercedes) +5,380
6 (13). Серхіо Перес (Мексика, Red Bull) +6,091
7 (3). Ландо Норріс (Великобританія, McLaren) +6,207
8 (5). П’єр Гаслі (Франція, AlphaTauri) +6,396
9 (8). Нік Де Вріс (Нідерланди, Williams) +7,122
10 (9). Чжоу Гуаньюй (Китай, Alfa Romeo) +7,910
11 (14). Естебан Окон (Франція, Alpine) +8,323
12 (17). Мік Шумахер (Німеччина, Haas) +8,549
13 (15). Валттері Боттас (Фінляндія, Alfa Romeo) +1 коло
14 (20). Юкі Цунода (Японія, AlphaTauri) +1 коло
15 (10). Ніколас Латіфі (Канада, Williams) +1 коло
16 (16). Кевін Магнуссен (Данія, Haas) +1 коло
НФ (4). Даніель Ріккардо (Австралія, McLaren) мотор (46-е коло)
НФ (12). Ленс Стролл (Канада, Aston Martin) мотор (40-е коло)
НФ (6). Фернандо Алонсо (Іспанія, Alpine) мотор (32-е коло)
НФ (11). Себастьян Феттель (Німеччина, Aston Martin) мотор (11-е коло)
Примітка. В дужках вказано стартову позицію – за підсумками кваліфікації.

Найшвидше коло: Перес (+1 очко) – 1.24,030 (46-е коло, с/ш – 248 км/год).

Кубок пілотів
1. Ферстаппен (Red Bull) 335
2. Леклер (Ferrari) 219
3. Перес (Red Bull) 210
4. Расселл (Mercedes) 203
5. Сайнс (Ferrari) 187
6. Хемілтон (Mercedes) 168
7. Норріс (McLaren) 88
8. Окон (Alpine) 66
9. Алонсо (Alpine) 59
10. Боттас (Alfa Romeo) 46
11. Гаслі (AlphaTauri) 22
12. Магнуссен (Haas) 22
13. Феттель (Aston Martin) 20
14. Ріккардо (McLaren) 19
15. Шумахер (Haas) 12
16. Цунода (AlphaTauri) 11
17. Чжоу (Alfa Romeo) 6
18. Стролл (Aston Martin) 5
19. Албон (Williams) 4
20. Де Вріс (Williams) 2
21. Латіфі (Williams) 0

Кубок конструкторів
1. Red Bull 545
2. Ferrari 406
3. Mercedes 371
4. Alpine 125
5. McLaren 107
6. Alfa Romeo 52
7. Haas 34
8. AlphaTauri 33
9. Aston Martin 25
10. Williams 6