Телебачення
Як і анонсував «Вболівальник», нещодавно відбувся перший раунд перемовин щодо продажу прав на трансляцію матчів чемпіонату України-2022/23. На жаль, вже традиційно клуби не змогли знайти спільної мови, тому додаткові дискусії будуть продовжені найближчим часом.
Двома кандидатами на показ української Прем’єр-ліги стали ресурси «Megogo» та «Setanta Sports», про що було відомо завчасно. Минулого тижня обидві сторони представили свої пропозиції, деталі яких відомі лише частково. Офіційно нічого не було сказано про позицію «Megogo», але певні джерела стверджують, що ця платформа готова виділити орієнтовно 1 мільйон доларів на реалізацію проекту, причому половина цієї суми піде на організацію трансляції ігор, а інші 50% будуть розподілені між клубами. Такі гроші нікого не влаштували, тому у «Megogo» є час, аби збільшити свою пропозицію, а якщо цього не станеться, то єдиним гравцем залишиться «Setanta Sports».
Цей ресурс з великим запасом міцності перебив конкурента, виділивши на усі витрати 3,2 мільйона доларів (це на увесь сезон-2022/23). Знову ж половина піде на формування якісної картинки, причому додаткові кошти були закладені з урахуванням того, що деякі матчі будуть проходити за кордоном. Звісно, основною країною у цьому питанні вважається Польща. Ще 1,6 мільйона доларів отримають клуби, але у якому співвідношенні – наразі невідомо. Або усі колективи стануть багатшими на 100 тисяч доларів, або кошти будуть розподілено пропорційно – в залежності від позицій в турнірній таблиці за підсумками першості, яку не вдалося завершити. Тобто найбільше отримає «Шахтар», а найменше – «Кривбас», який прийшов в елітний дивізіон з Першої ліги, де команда посіла другу сходинку – після «Металіста».
Щодо цього аспекту виникли тертя, адже слабші колективи хочуть отримати 100 «штук», а сильніші клуби стоять на тому, що потрібне пропорційне розподілення грошей. Якщо говорити конкретно, то позицію «Setanta Sports» підтримали одинадцять клубів, «Чорноморець» утримався, а проти були «Динамо», «Дніпро-1», «Зоря» та «Рух». Якщо зважати на попередні тенденції, то спільна думка представників Києва, Дніпра та Луганська не шокувала, а от сумніви Одеси та одного львівського колективу трохи здивували…
Президент «Руху» Григорій Козловський взагалі стоїть на тому, що треба безкоштовно передати права на показ матчів загальнонаціональним каналам, аби вболівальники в усіх куточках країни могли безоплатно і без технічних перешкод бачити матчі. Немає сумнівів, що цей варіант вважається найзручнішим для глядачів, бо не усі мають можливість дотягнутися до «Setanta Sports», яка є лише в окремих провайдерів супутникового та кабельного телебачення. А що стосується інтернет-платформи, то всесвітня мережа, на жаль, також є не всюди, причому передусім можуть постраждати вболівальники зі стажем, які з певних причин (особистих чи технічних) не мають стабільного доступу до інтернету.
Якщо ж говорити про можливу ціну для вболівальників, то вони, якщо зможуть знайти канали «Setanta Sports», «Setanta Sports+» чи платформу setantasports.com, повинні будуть платити щомісячно 100 гривень за пакет, який міститиме матчі УПЛ. В принципі, це не дуже великі гроші, навіть якщо говорити про пенсіонерів, які отримують орієнтовно 3 тисячі гривень чи трохи менше. Тобто це максимум 5% пенсії. При цьому «Setanta Sports», отримавши певні претензії щодо цінової політики, готова зменшити вартість пакета УПЛ вдвічі, тобто до 40 чи 50 гривень. Це вже зовсім маленькі гроші для будь-якої соціальної групи!
Тому теоретично це питання теж можна вирішити, а основною проблемою все ж залишається бажання окремих клубів бути максимально близькими до вболівальників. Приміром, представники «Динамо» хочуть мати змогу паралельно показувати матчі у прямому ефірі на своїх інтернет-ресурсах та загальнонаціональних каналах. У такому випадку, звісно, виникає питання: за що тоді «Setanta Sports» буде платити 3,2 мільйона доларів? За те, що футбол усі будуть дивитися безкоштовно на інших каналах? Навряд чи така перспектива влаштовує «Setanta Sports», тому дилема цілком може зайти у глухий кут, що вигідно для вболівальників. Цілком можливо, чемпіонат країни в умовах війни повинен бути максимально доступним на телебаченні, адже вболівальники, варто нагадати, не зможуть відвідувати стадіони. А якщо це так, то навіщо взагалі було розпочинати цю історію з торгами за право показувати УПЛ?.. Найближчі два тижні стануть вирішальними у проведенні перемовин, адже вже 23 серпня повинен стартувати новий чемпіонат країни-2022/23.
Ігор КРОВНИЙ