Ферстаппен – чемпіон!

Перегони в Японії дозволили відповісти на ключове запитання сезону: хто стане чемпіоном світу? Макс Ферстаппен! Нідерландський пілот без особливих труднощів виграв дощову суперечку на легендарному автодромі «Сузука».

Вдруге поспіль нам довелося згадати про новий і навіть революційний пункт технічного регламенту, який з’явився лише у поточному сезоні, а говорив він про те, що основна гонка може тривати не більше трьох годин. Ця норма введена задля комфортної роботи телевізійних каналів, які не готові кардинально змінювати сітку трансляцій задля показу Формули-1, тим паче що затримка ототожнюється з відсутністю подій на трасі.
Позаминулого тижня виникла потреба скоротити Гран-прі Сінгапуру, коли пілоти довго відпочивали, та все ж проїхали майже усю дистанцію – 59 кіл з 61 (97%). Останні два кола довелося скасувати, бо минули зазначені три години, тобто на певному етапі під час перегонів просто ввімкнувся зворотний відлік часу. Історія повторилася в Японії, однак поблизу Сузуки довелося говорити про складнішу ситуацію, оскільки опадів було більше, аніж в Сінгапурі.
Вже кваліфікація натякала на можливі проблеми, але в суботу вдалося обмежитися загрозливими хмарами, та при цьому гонщики працювали на сухому асфальті, а в таких умовах про несподіванки говорити важко. Чотири головні позиції посіли представники Red Bull та Ferrari: Макс Ферстаппен, Шарль Леклер, Карлос Сайнс та Серхіо Перес. Мексиканець у цьому квартеті став «білою вороною» суттєво програвши усім конкурентам, про що говорить час на колі – 1.29,709. Інші фаворити розташувалися дуже щільно: Макс – 1.29,304, Шарль – 1.29,314, Карлос – 1.29,361. Перес в підсумку зміг реабілітуватися, однак чекати цього в неділю довелося, як зазначалося, три години.
Дощ, що трохи здивувало, не завадив старту гонку в запланований час – 08.00 (за Києвом), коли на перших метрах дистанції Перес випередив Сайнса, після чого вже великої помилки припустився Карлос, що привело до завершення перегонів в стіні. Спочатку дирекція етапу вирішила скористатися допомогою машини безпеки, але дуже швидко з’явилися червоні прапори, тому в бойових умовах пілоти проїхали лише одне коло, після чого було одне коло за машиною безпеки, а тоді усі повернули на піт-лейн, адже червоні прапори говорять про призупинення гонки.
Скільки доведеться чекати? Спочатку була інформація про рестарт о 08.50, та потім виникла загроза посилення дощу, тому знову довелося пілотам відпочивати. Опади залишалися сталими – середньої інтенсивності чи трохи нижче, тому мовчання дирекції дивувало. Лише о 10.15 боліди вернулися на трасу, щоби два кола проїхати за машиною безпеки, а потім пішли бойові умови, на які залишилося усього 40 хвилин, бо ж до 11.00 треба зафіксувати фініш (правило трьох годин).
На той момент дощ трохи вщух, тому вже після двох бойових кіл майже усі пілоти змінили дощову гуму на проміжну, щоправда, цей процес суттєво не вплинув на співвідношення сил. Ферстаппен легко відклеївся від Леклера, а того стрімко наздоганяв Перес. Відчайдушні атаки мексиканця на останньому колі привели до помилки Шарля, який зрізав один з поворотів, завдяки чому вдалося втримати друге місце. Однак після фінішу стюарди швидко виписали монегаску штраф – 5 секунд, тому Серхіо посів «срібну» сходинку.
Ще в процесі цієї боротьби усі розуміли, що гонщики не пройдуть всю дистанцію, а для такого випадку в технічному регламенті є окремий пункт, що стосується схеми нарахування очок. Якщо подолано до 25% дистанції – очки отримують п’ять пілотів (6, 4, 3, 2, 1), 25–50% – очки отримують дев’ять пілотів (13, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1), 50–75% – очки отримують десять пілотів (19, 14, 12, 10, 8, 6, 4, 3, 2, 1), понад 75% – повний набір очок (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1). Пройти вдалося 28 кіл – це 53% дистанції, тому перша трійка пілотів повинна була отримати 19, 14 та 12 очок пунктів відповідно. І цього не вистачало Максу для чемпіонського титулу, адже йому треба було випередити Леклера на 8 очок, а Переса – на 6. Жодна умова не була виконана, тому здавалося, що питання титулу залишається актуальним до наступного старту…
Однак представники Формули-1 швидко назвали нідерландця чемпіоном світу! Чому? Виявилося, що усі не дуже уважно прочитали згаданий пункт регламенту, де мова йде про те, що альтернативне нарахування балів використовується лише у тому випадку, коли гонка призупинена і не була відновлена. А в нашому випадку фініш був, тому очки нараховувалися як за повну дистанцію (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1), тобто Макс виграв у Леклера 10 пунктів, а у Переса – 7. Цього й вистачило для дострокового титулу!
Тому 9 жовтня Ферстаппен став дворазовим чемпіоном світу (2021, 2022), зрівнявшись за цим показником з кількома пілотами, а це: Альберто Аскарі (Італія; 1952, 1953), Джим Кларк (Великобританія; 1963, 1965), Грем Хілл (Великобританія; 1962, 1968), Емерсон Фіттіпальді (Бразилія; 1972, 1974), Міка Хаккінен (Фінляндія; 1998, 1999), Фернандо Алонсо (Іспанія; 2005, 2006). В поточному сезоні попереду лише чотири етапи – вже без чемпіонської інтриги: США (21– 23 жовтня), Мексика (28–30 жовтня), Бразилія (11–13 листопада), Абу-Дабі (18–20 листопада).

Савелій СТУС

18-й етап. Гран-прі Японії
Сузука. Автодром «Сузука». 07–-09.10.2022
Довжина траси – 307,471 км (53 кола по 5,807 км)

Гонка
1 (1). Макс Ферстаппен (Нідерланди, Red Bull) 3:01.44,004
2 (4). Серхіо Перес (Мексика, Red Bull) +27,066
3 (2). Шарль Леклер (Монако, Ferrari) +31,763
4 (5). Естебан Окон (Франція, Alpine) +39,685
5 (6). Льюїс Хемілтон (Великобританія, Mercedes) +40,326
6 (9). Себастьян Феттель (Німеччина, Aston Martin) +46,358
7 (7). Фернандо Алонсо (Іспанія, Alpine) +46,369
8 (8). Джордж Расселл (Великобританія, Mercedes) +47,661
9 (19). Ніколас Латіфі (Канада, Williams) +1.10,143
10 (10). Ландо Норріс (Великобританія, McLaren) +1.10,782
11 (11). Даніель Ріккардо (Австралія, McLaren) +1.12,877
12 (18). Ленс Стролл (Канада, Aston Martin) +1.13,904
13 (13). Юкі Цунода (Японія, AlphaTauri) +1.15,599
14 (17). Кевін Магнуссен (Данія, Haas) +1.26,016
15 (12). Валттері Боттас (Фінляндія, Alfa Romeo) +1.26,496
16 (14). Чжоу Гуаньюй (Китай, Alfa Romeo) +1.27,043
17 (15). Мік Шумахер (Німеччина, Haas) +1.32,523
18 (20). П’єр Гаслі (Франція, AlphaTauri) +1.48,091
НФ (3). Карлос Сайнс (Іспанія, Ferrari) аварія (1-е коло)
НФ (16). Александр Албон (Таїланд, Williams) мотор (1-е коло)
Примітка. В дужках вказано стартову позицію – за підсумками кваліфікації.

Найшвидше коло: Чжоу – 1.44,411 (20-е коло, с/ш – 200 км/год).

Кубок пілотів
1. Ферстаппен (Red Bull) 366
2. Перес (Red Bull) 253
3. Леклер (Ferrari) 252
4. Расселл (Mercedes) 207
5. Сайнс (Ferrari) 202
6. Хемілтон (Mercedes) 180
7. Норріс (McLaren) 101
8. Окон (Alpine) 78
9. Алонсо (Alpine) 65
10. Боттас (Alfa Romeo) 46
11. Феттель (Aston Martin) 32
12. Ріккардо (McLaren) 29
13. Гаслі (AlphaTauri) 23
14. Магнуссен (Haas) 22
15. Стролл (Aston Martin) 13
16. Шумахер (Haas) 12
17. Цунода (AlphaTauri) 11
18. Чжоу (Alfa Romeo) 6
19. Албон (Williams) 4
20. Латіфі (Williams) 2
21. Де Вріс (Williams) 2
22. Хюлкенберг (Aston Martin) 0

Кубок конструкторів
1. Red Bull 619
2. Ferrari 454
3. Mercedes 387
4. Alpine 143
5. McLaren 130
6. Alfa Romeo 52
7. Aston Martin 45
8. Haas 34
9. AlphaTauri 34
10. Williams 8